Træning i Hjemmet

Mange danskere har en meget travl hverdag, og har derfor ikke altid tid til at komme ned og træne den anbefalede time om dagen. Det kan være tidskrævende, at skulle fragte sig selv ned i et motionscenter. Men der findes alternativer til at få det gjort derhjemme. Her er der 3 gode råd til hvad du kan gøre for at holde din form vedlige, ved at træne der hjemme, når ikke du går til sport.

Maskiner

Det virker som en dyr investering at skulle ud og købe motionsmaskiner til hjemmet, og mange tænker nok også at det fylder alt for meget. Men mulighederne for at finde maskiner der prismæssigt, passer til et mindre budget er altså også muligt. Der findes motionscykler og løbebånd der kan klappes/pakkes sammen så de ikke fylder så meget når man har brugt dem. Så hvis det er pladsmangel du føler der er problemet, kan det altså løses, ved at finde nogle alternative motionsmaskiner.

Denne træningsform kan også klart anbefales på f.eks. en motionscykel eller crosstrainer, er det sågar muligt at se sin yndlingsserie mens man får trænet. Dog skal der løftes en lille pegefinger i forbindelse med det man yder. Det er vigtigt man stadigvæk har fokus på at få noget ud af sin træning. Læg derfor små intervaller ind i din træning med disse maskiner. Ved at gøre dette er det ikke altid nødvendigt at skulle træne en hel time, 30 minutter kan nogle gange være nok, hvis man har presset sig selv.


Brug din egen vægt

Mange ved det egentlig godt, altså at det er muligt at bruge sin egen vægt til at træne sine muskler. Alle kender til armbøjninger og mavebøjninger. Men der findes andre muligheder for at træne der hjemme med sin egen vægt. Hvis du har en trappe eller lignende hvor det er muligt at hive sig selv op, kan du bruge det til at lave pullups, og derved også træne din ryg, så det ikke kun bliver armbøjninger.

Nogle vil nok tænke at det egentlig ikke kun er musklerne de ønsker at træne, men derimod cardio. Men dette er absolut også muligt. Udover du kan løbe dig en tur, kan du altså træne dine muskler og din kondition på samme tid. Et eksempel på dette kunne være at lave såkaldte Burpees. Som træner de fleste muskelgrupper, samt din kondition fordi du får pulsen op at køre. Man kan kombinere alle de øvelser man kan komme i tanke om, som man kan lave derhjemme og få en meget hård træning ud af det. Dette gør du ved at lave Superman set, som i bund og grund bare handler om at du stort set ikke holder pause imellem de forskellige øvelser. Hvis du gør dette, vil du også kunne mærke hvor meget du kan ud af at træne der hjemme.


Yoga

Du vidste nok godt at yoga var noget man kunne lave der hjemme. Men spørgsmålet er om du er klar over hvor effektiv sådan en Yoga session kan være. Det er ikke kun kvinder der burde dyrke Yoga, især mænd kunne have rigtig godt af at indfører Yoga som en del af deres træningsrutine. Fordi mænd oftere har stivere muskler og led, kan det være med til både, at man får en bedre følelse med sin krop, men også forbrændingsmæssigt, grundet det nye muskler man kommer til at bruge og måden man bruger sine muskler på, kan få kroppen til at arbejde på en anden måde, så affaldsstofferne lettere forlader kroppen.

Udover at yoga er godt til udspænding og generelt en mere atletisk krop. Så kan det faktisk også være en meget hård træningsform, som nok vil overraske mange der ikke har prøvet det før.

Du kan finde en række yogaøvelser her.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *